'Technojargon zorgt voor foute it-aankopen'

Veel mkb-bedrijven zeggen verkeerde it-beslissingen te hebben genomen doordat leveranciers 'verwarrend technisch jargon' gebruiken.

Nu blijkt dat grote bedrijven de geldkraan hebben dichtgedraaid, proberen de leveranciers en dienstverleners een graantje mee te pikken van het redelijk onontgonnen en dus lucratieve mkb-segment.

Probleem hierbij is dat veel aanbieders hun taalgebruik niet hebben aangepast, zo blijkt uit onderzoek onder 340 Britse mkb-bedrijven, dat is uitgevoerd door Via Networks.

Ruim een kwart van de ondervraagde bedrijven zegt dat het verwarrende technojargon ervoor heeft gezorgd dat zij een verkeerde it-aankoopbeslissing hebben gedaan.

Afgezien van het feit dat 8 procent van de mkb-bedrijven zegt af te knappen als een leverancier technisch jargon gebruikt, vindt ruim driekwart het gebruikte jargon verwarrend.

Uit het onderzoek blijkt verder dat één op de vijf mkb'ers vindt dat verkopers het gebruik van technojargon dienen te vermijden.

Via Networks steekt de hand ook in eigen boezem. "Hier ligt een taak voor ons weggelegd. We dienen ervoor te zorgen dat we technologische termen duidelijk uitleggen en een relatie leggen naar de bedrijfstak", licht Aharon Naftali van Via Networks toe.