Keurmerk voor hostingbedrijven in de maak

De hostingbranche lijkt de wildgroei aan hostingbedrijven zat te worden. Het nieuwe keurmerk HostMerk moet hier verandering in brengen.

HostMerk is een initiatief van een aantal hostingbedrijven en internetondernemingen en moet duidelijk maken wat een consument van een hostingbedrijf mag verwachten.

"De afgelopen jaren is er door de sterke toename van websites een wildgroei ontstaan in het aanbod van webhosters", zegt Dillard Blom van HostMerk. "Hierdoor weet de consument niet meer wat hij kan verwachten."

Een bijkomend probleem is volgens de initiatiefnemers dat door deze wildgroei - en de veelal onpersoonlijke dienstverlening - het voor veel mensen niet duidelijk is met wat voor bedrijf zij in zee gaan.

"We merken aan onze klanten dat ze het vervelend vinden dat de markt niet transparant is. Dat stelt onze branche in een kwaad daglicht."

Om de onafhankelijk van de stichting te waarborgen, worden de keuringen verzorgd door compleet onafhankelijke mensen. "Zij gaan onder meer letten op de legaliteit van deelnemers, of ze bijvoorbeeld staan ingeschreven bij de kvk en in bezit zijn van een btw-nummer. Ook wordt gekeken naar de technische infrastructuur en de telefonische bereikbaarheid."

 

Geschillencommissie

De net opgerichte stichting krijgt bovendien een raad van deelnemers en een raad van advies om de stichting van repliek te kunnen dienen. "Deze mensen zullen ook eventuele geschillen behandelen, waardoor we dus een onafhankelijke geschillencommissie krijgen."

Volgens Blom zullen deelnemers moeten instemmen met de komst van deze geschillencommissie. Hierdoor hoopt HostMerk straks af te kunnen dwingen dat een uitspraak van deze commissie ook bindend is.

 

Nederlanders: websites van eigen bodem eerst

Op het wereldwijde web blijven Nederlanders dicht bij huis. Van de honderd populairste websites onder Nederlanders zijn er 84 Nederlandstalig. Dat heeft onderzoeksbureau Multiscope woensdag gemeld.

Het bureau doet maandelijks onderzoek naar het surfgedrag van 1500 Nederlandse internetters.

Volgens een woordvoerder zijn entertainmentsites sterk in opkomst. Zo haalden in september pagina's in de tophonderd die te maken hebben met gokken en loterijen opgeteld bijvoorbeeld 8,8 miljoen bezoekers, erotische pagina's 5,1 miljoen en online spelletjes 4,6 miljoen bezoekers. Ter vergelijking: in september 2002 trokken goksites 1,5 miljoen bezoekers.

Het overgrote deel van deze entertainmentpagina's is Nederlands. Ook in alle andere subcategoriëen die Multiscope hanteert, is de populairste site Nederlandstalig. De meest bezochte pagina's in Nederland blijven volgens Multiscope zoekmachines zoals Google en Yahoo en sites van grote bedrijven.

 

Meerderheid internetters zoekt via zoekmachine

Drie op de vijf internetgebruikers (57 procent) die iets zoeken op Internet, starten hun zoektocht bij een zoekmachine. Informatie zoeken via een portal of het direct intikken van een URL komt minder vaak voor. Er bestaan echter grote verschillen tussen internetgebruikers in de wijze waarop informatie gezocht wordt. Ook blijkt de ene zoekmachine meer aantrekkingskracht uit te oefenen dan de andere.

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dat onderzoek werden 1.480 Internetgebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag. De ondervraagde steekproef vormt een representatieve afspiegeling van Nederlandse Internetgebruikers.

 

 Zoekmachines populair

Indien men iets zoekt op Internet surft 57 procent van de internetgebruikers als eerste stap naar een zoekmachine. 29 procent tikt in een dergelijk geval direct het webadres in van de site waar men de informatie verwacht aan te treffen. Portals vormen voor 11 procent van de Internetgebruikers de startplaats voor hun zoektocht.

 

Google grootste

Google is de populairste zoekmachine onder de internetters. Deze zoekmachine blijkt haar dominante positie in de afgelopen periode alleen maar versterkt te hebben. Bijna twee derde (65 procent) van alle Nederlandse internetgebruikers geeft namelijk aan deze zoekmachine het meeste te gebruiken. ilse is bij een op de vijf (19 procent) favoriet. In januari 2003 gaf 51 procent van Google en 14 procent van ilse gebruik te maken.

Jongeren tot 25 jaar blijken bij het zoeken op internet relatief vaak direct een URL in te tikken en surfen minder vaak naar een portal of zoekmachine. Hoger opgeleiden blijken eveneens vaker het webadres in te tikken wanneer ze op zoek zijn op internet. Lager opgeleiden starten hun zoektocht relatief vaak bij portals.

 

17 Procent meer .nl-domeinen in 2002

Het aantal geregistreerde .nl-domeinnamen is vorig jaar met 118.806 gestegen. Tegelijk kwamen er slechts zeventien persoonsdomeinen bij.

Dat blijkt uit het jaarverslag van de SIDN, de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Eind 2002 waren er 803.445 .nl-domeinnamen geregistreerd, wat 17 procent meer is dan eind 2001, toen er nog 684.639 .nl-domeinnamen waren. In 2001 groeide het aantal .nl-domeinen met 28 procent.

De groei van het aantal .nl-domeinnamen is dit jaar groter doordat de registratie eind januari werd vrijgegeven. Vanaf eind januari kunnen particulieren een .nl-domeinnaam op registreren, zoals www.jansen.nl.

Vorig jaar kon dat niet; particulieren waren toen aangewezen op namen als www.jansen.123.nl. In het afgelopen steeg het aantal persoonsdomeinen (als www.jansen.123.nl) van 647 tot 664 (2,6 procent).

 

Internettoilet Microsoft blijkt grap

Het verplaatsbare toilet met snelle internetverbinding dat de Amerikaanse softwarefabrikant Microsoft vorige week presenteerde aan de pers, blijkt een grap te zijn. Een woordvoerder van het concern heeft dit dinsdag toegegeven.

De Britse divisie van Microsoft bracht schetsen van de 'vinding' vorige week naar buiten, inclusief verstelbaar plasmascherm en waterafstotend toetsenbord. Over toiletpapier met internetadressen, voor inspiratie tijdens het surfen op het wereldwijde web, werd nog nagedacht. Volgens de Microsoft-zegsman hadden de Britten voor de presentatie geen toestemming gekregen van het hoofdkantoor in Seattle en bestaat de 'iLoo' helemaal niet.